Los bericht bekijken
Oud 7 februari 2005, 14:45   #3 (permalink)
Kellebel
Meelopertje

Standaard

Hoi Marjolijn,

Ikzelf ben tweedejaars HBO Pedagogiek studente op de Fontys Hogeschool te Sittard. Ik heb net een stage achter de rug op een school voor Zeer Moeilijk Opvoedbare Kinderen, omdat mij - net als jij - gedrags- en psychische stoornissen bij kinderen interesseren.

Als HBO-pedagoog kun je in verschillende instellingen gaan werken. Er zijn vier richtingen: ambulant, residentieel, ontwikkelingspedagoog en coach / opleider. De keuze hiervoor maak je in het derde jaar, nadat je de keuze voor Algemene Beroepenvariant hebt gemaakt. Er bestaat namelijk ook de Lerarenvariant, en dan is het de bedoeling dat je uiteindelijk op het MBO les gaat geven. Niet mijn ding, ik ga waarschijnlijk de ambulante richting in.

In ieder geval, een HBO-pedagoog is eigenlijk de schakel tussen de orthopedagoog die de onderzoeken doet en de mensen (begeleiders, leerkrachten, etc.) die met het onderzochte kind werken. Een orthopedagoog (universitair) mag onderzoeken doen, een HBO-pedagoog mag deze alleen interpreteren, en het in de praktijk brengen. Het blijkt dat er veel behoefte is aan HBO-pedagogen, omdat orthopedagogen vaak één keer in de zoveel tijd 'even' een onderzoekje doen, een behandelplan opstellen en zich dan niet meer laten zien. Vaak blijven de begeleiders met veel vragen rondom het opgestelde behandelplan zitten, en is het voor hen moeilijk om het theoretische behandelplan in de praktijk te brengen. De HBO-pedagoog wordt opgeleid om dit voor hen te doen.

Dit is eigenlijk in het kort wat een HBO-pedagoog doet met betrekking tot onderzoeken. Er zijn echter nog genoeg andere functies die een HBO-pedagoog kan vervullen.

Over de opleiding zelf kan ik zeggen dat je er veel voor moet doen, maar dat de vakken allemaal interessant zijn, en dat er veel rekening met je gehouden wordt door docenten. Er wordt altijd bekeken op welke manieren vakken aantrekkelijk gehouden kunnen worden bijvoorbeeld. Ook moet je goed overweg kunnen met de computer en met internet, want op de locatie in Sittard wordt daar veel mee gewerkt. Er zijn niet veel contacturen, er wordt verwacht dat je het meeste zelfstandig kunt doen, individueel of in de studiegroep. Momenteel loop je in het tweede jaar 8 weken stage, in het derde jaar een half jaar en in het vierde jaar ben je het hele jaar bezig met het afstudeerproject. Ik geloof dat ze dat vanaf volgend jaar willen gaan veranderen, zodat je ook in het eerste jaar stage gaat lopen.

Laat me even weten of je al gekozen hebt voor een opleiding of dat je nog vragen hebt over mijn opleiding.
Kellebel is offline   Met citaat antwoorden

Generated in 0,78832s using 8 queries