Los bericht bekijken
Oud 5 mei 2005, 15:40   #4 (permalink)
Ronnyboy
Staf Lid

Standaard

Hm, ik heb net even de MBO boeken van mijn broertje er bij gepakt. Wat mij eigenlijk meteen opvalt is:

1. Bijna alles is onderverdeeld in kopjes (de teksten zijn klein, MBO'ers kunnen zich minder goed lang concentreren dan HBO'ers??).

2. Daarnaast wordt ook elke term uitgelegd zodra de term gebruikt wordt. Voorbeeld:

Het huis wordt ontworpen door een architect. Een architect is iemand die verstand heeft van dingen zoals vormgeving, constructieleer, etc.

3. Zelf zat ik net mijn eigen (HBO) boeken te lezen en daar worden de termen soms wel vier pagina's verderop pas uitgelegd. Heeft misschien iets met het geheugen te maken, dus hoelang kan iemand zich iets herrinneren.

Ook is de kans dat je Engels (of Engelse termen) in een HBO boek terug vindt vele malen groter dan in een MBO boek.

Daarnaast is het zo dat er in veel MBO boeken gebruik wordt gemaakt van illustraties, zowel foto's als tekeningen. Dit wordt vooral gedaan omdat MBO'ers vaak praktischer zijn ingesteld dan HBO'ers, die vooral theoretisch sterk zijn (niet allemaal natuurlijk).

Als ik wat meer tijd heb zal ik nog wat meer voor je uitzoeken...
Ronnyboy is offline   Met citaat antwoorden

Generated in 1,02391s using 8 queries