Ik heb eerst met 3 anderen een huis gehuurd wat slecht bevallen is :huil:
Nu huur ik zelf een huisje (bovenwoning in Enschede, woonkamer, 3 slaapkamers, keuken, toillet, douche, balkon, schuurtje, bergzolder) voor 308 euro in de maand.
Dit betekent dat ik ong 110 euro aan huursubsidie krijg. Je moet er echter wel op letten dat je wanneer je nog geen 23 bent geen huursubsidie krijgt wanneer je een huurprijs hebt van 325 euro of meer! Hoe het allemaal precies zit kun je vinden op
www.vrom.nl/huursubsidie, daar kun je ook berekenen aan de hand van je inkomen (stufi telt niet mee) hoeveel huursubsidie je kunt krijgen. Ga je met meer mensen een huis huren zorg dan dat je als medehuurders op het contract komt te staan anders krijg je of geen huursubsidie doordat je onderhuurders hebt, of de ander kan zich niet op dat adres inschrijven en dus geen uitwonende beurs aanvragen.
Aan GWE ben ik 110 euro in de maand kwijt en er komt nog wat bij voor de huur van mn geiser (iets van 18 euro) Voor de gemeentelijke belastingen, verontreinigingsheffing etc kun je ws wel ontheffing aanvragen waardoor je deze dan niet hoeft te betalen, hoe dat precies gaat weet ik niet omdat je dit betaald voor het adres waar je op 1 januari woont en toen zat ik nog niet hier.
Het huis huur ik via een woningbouwvereniging, je kunt deze vast wel vinden op internet of via de gemeente.
Ik vind dat het goed te doen is en als je er evt met meerdere zou gaan wonen dan is het vaak zelfs goedkoper dan het huren van een kamer, maar denk wel van te voren heel goed na over met wie en of je echt wel met die persoon wilt en kunt samenwonen. Het heeft mij toen (vooral emotioneel) heel veel gekost nl.