Citaat:
|
Oorspronkelijk geplaatst door Pietert Uitterlinden
Stelling: mensen die zeggen nergens in te geloven, hebben gewoon nog nooit de moeite genomen om zich erin te verdiepen.
Is overigens niet hetzelfde als kijken welke grote religieuze stroming bij jou past, maar kom op, nergens in geloven? kijk om je heen: zijn alle unieke levensvormen ontstaan uit chemisch-fysiche processen? waar is het allemaal begonnen dan? is alles wetenschappelijk verklaarbaar? De wetenschap kan al teruggaan tot drie seconden ná het ontstaan van leven, maar weet tegelijkertijd dat ze het moment zelf nooit zullen kunnen vatten...
|
Daar durf ik weer op te stellen dat als je gelooft in een God of iets onverklaarbaars, je twee dingen door elkaar haalt. Wetenschap en religie moet je niet willen combineren.
Stukje bij beetje verklaren we meer. Iets dat je niet begrijpt, verklaren met iets dat helemaal niet te begrijpen valt is niet goed om je heen kijken.
Dat neemt niet weg, dat het belangrijkste doel in mijn ogen van ergens in geloven, steun en richting geven aan je leven, niet verloren gaat. Ik geloof in dat alles te verklaren valt, hoewel ik het waarschijnlijk in mijn leven niet ga meemaken. Daar heb ik goed over nagedacht en daar voel ik me verrekte lekker en vrij bij