Discussie: Geloof
Los bericht bekijken
Oud 15 september 2005, 22:14   #12 (permalink)
Joep
Coördinator

Joep's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietert Uitterlinden
Stelling: mensen die zeggen nergens in te geloven, hebben gewoon nog nooit de moeite genomen om zich erin te verdiepen.
Ook ik kan totaal niet vinden in deze stelling. Ik vind er zelfs een soort van arrogantie vanuit gaan. Wanneer je zelf niet gelovig bent -en dan neem ik als uitgangspunt voor 'geloven' een "godsdienstige danwel spirituele levensovertuiging aanhangen"- zou je ook niet op de hoogte zijn van verschillende stromingen of religie's?? Want als je dat wel zou zijn, zou je vanzelf ergens in geloven? Nee, dat is mij te kort door de bocht.

Daarnaast ben ik het met jaguar eens, dat je religie strikt moet scheiden van de wetenschap. Wetenschap is het vinden van antwoorden op 'vragen' middels empirisch danwel deductief onderzoek, religie is het geven van antwoorden op vragen middels dogma's en (geinterpreteerde) overlevering. Het combineren of 'elkaar aanvullen' van elkaar, wat minister v/d Hoeven laatst voorstelde is alleen daarom al waardeloos en getuigt niet echt van enig inzicht in de basis van de wetenschap...

(Interessante discussie is dit wél..... )

Generated in 0,84735s using 8 queries