Je krijgt gewoon even veel studiefinanciering als wanneer je in Nederland een studie volgt. Let er wel op dat je geen ov-jaarkaart neemt maar dat je zorgt dat je daarvoor in de plaats een maandelijkse ov-vergoeding neemt:met een ov-jaarkaart kun je nl. niks in belgie. Maar het vervoer zoals trein en bus is in belgie toch al heel goedkoop. (voor het afleggen van 200 km met de trein ben ik maar 3,40 euro kwijt, hoe dat voor de nederlandse trein vanuit belgie geldt weet ik niet, ik reis nl. met een belgische trein altijd naar huis)
Het collegegeld is jaarlijks 505 euro: heel goedkoop dus in vergelijking met nederland.
Toch raad ik je aan om naar Antwerpen te gaan: ik zit net een aantal daagjes in gent in mijn vierde jaar nadat ik de eerste 3 jaar in antwerpen heb doorgebracht.
De voordelen:
- alles is beter geregeld is antwerpen: cursussen (= pakketjes van lesmateriaal die door de prof (in het nederlands) geschreven zijn) zijn in antwerpen af te halen in een pakket aan de cursusdienst, in gent moet je zelf de profs achterna lopen en hopen dat je een cursus weet te bemachtigen.
- de cursussen zijn in antwerpen een stuk goedkoper: voor alle vakken in het eerste semester ben je zon 50 euro kwijt, in gent ben je dat per vak alleen al zon 20 euro kwijt. Dat scheelt nogal. Je bent verder niet verplicht om dure boeken aan te schaffen (niet in A'werepen, niet in Gent)
- In gent zit je het eerste jaar met 500 anderen: in antwerpen met 180 anderen. In gent voel je je dus nogal verloren, in antwerpen heerst er door het mindere aantal studenten ook een gezelligere klassikale sfeer en is er veel contact met de profs mogelijk.
- het eerste jaar in gent zit je vnl. les te volgen in de stad.
Als je meer wil weten: vraag gerust!
Groetjes Marly
|