Eenzelfde topic is reeds al eens gestart en daarin heb ik al het een en ander uitgelegd over de keuze Gent vs. Antwerpen. Dus misschien kun je daar ook wat terug lezen.
Ikzelf heb als Nederlandse eerst in Antwerpen gezeten. Daar worden inderdaad de eerste drie jaar van de studie gegeven: daarna ben je Bachelor in the Veterinary Medicine (Ik ben nog Kandidaat Dierenarts = oude systeem) En met dat certificaat kun je je aanmelden in Gent. Ik heb toen in mijn antwerpen periode gewoon gependeld omdat ik vlak aan de grens met belgie woon.
Nu zit ik in mijn vierde jaar in Gent en ik kan je zeggen dat ik Antwerpen 1000 maal leuker vind. Er zijn minder studenten daar (hier zit je echt verloren tussen alle studenten) Het eerste jaar in Antwerpen telt 180 studenten en het eerste jaar in Gent telt 500 (!) studenten. Daarnaast is het in Gent zwaarder: ik heb al vaker gehoord dat mensen eerst gestart zijn in gent en vervolgens naar antwerpen gingen. In antwerpen is er minder rivaliteit en is het gezelliger, er heerst een soort klassikale sfeer en de profs zijn echt tof (op een enkeling na)
In Antwerpen is alles beter geregeld: je hebt er een curusdienst waar ze alle cursussen die door de profs geschreven zijn in een doosje aan je afgeleverd worden. Hier in Gent moet je meer zelf achter de profs aanlopen als je een cursus wil. En de cursussen in antwerpen zijn echt veeeel goedkoper: in antwerpen betaal je voor 1 semester voor alle vakken zo'n 60 euro. Hier in Gent ben je voor de cursus van 1 vak al 25 euro kwijt.
Nou wil ik je niet bang maken: maar de studie is zoals je weet erg zwaar: van de eerstejaar valt er 2 op 3 af. Maar met de juiste instelling, wilskracht en doorzettingsvermogen kom je er heus wel.
Ik zit nu in kamers in Gent, maar ik heb geen visum hoeven regelen, ik heb het overal destijds ook nagevraagd omdat ik me dat dus ook afvroeg.
En een voordel van belgie is: het is er allemaal goedkoper (behalve de supermarkten) Het colleggeld is maar 550 euro's en de kamers zijn ook een heel stuk goedkoper en er zijn genoeg kamers zowel in antwerpen als in merelbeke.
Als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust!
Groetjes Marly
|