Hai Marit!
Ik had eerst geprobeerd om me in te loten in Utrecht, maar dat lukte helaas niet. Als tweede keuze had ik bij de ib-groep Farmacie doorgegeven. Maar toen ik hoorde dat ik uitgeloot was en ik me eigenlijk stiekem ondertussen al helemaal dierenarts had gewaand in de toekomst en ook echt zin in had om meer over dieren te leren, kwam het idee om uit te wijken naar belgie heel laat bij me op. Kijk dat is het nadeel van loten: een studie kiezen is NIET zoiets als bij de supermarkt een andere merk chocoladepasta kiezen als jouw favoriete merk chocoladepasta op is: een studiekeuze bepaalt immers je hele levensloop! Maar voordat ik me helemaal uitlaat over het lotingssysteem in Nederland zal ik nu even je vragen beantwoorden.
Nadat ik uitgeloot was in 2002 heb ik in dat jaar in Antwerpen me medio augustus ingeschreven. En het afgelopen jaar had ik in Antwerpen nog een tweede zit, zodoende had ik mijn certificaat Kandidaat-Dierenarts pas medio september en ook toen kon ik me als buitenlandse als nieuwe student in Gent nog inschrijven voor het vierde jaar. Dus het lijkt me sterk dat buitenlandse eerste jaars zich niet later dan 1 maart kunnen inschrijven. Maar er kan misschien iets veranderd zijn. Al lijkt me dat sterk want de inschrijfdagen hier in Gent zijn pas geleden pas gestopt. Ik zal wel even kijken of ik al iets op internet over de inschrijfdagen kan vinden.
Ik woon in Nederland net over de grens met belgie: dus toen ik in antwerpen zat pendelde ik iedere dag. Maar als je in antwerpen op kamers zit dan zit je niet echt in het centrum. Je hebt een campus groenenborgerlaan (hier vinden de meeste theoretische lessen plaats) een campus middelheim (hier bevinden zich de studentenhomes en het sportcomplex) en een campus drie eiken (voorheen uia in Wilrijk (stadsdeel van Antwerpen): hier vinden de praktische anatomielessen plaats) Als je op kamers gaat kun je dus het beste in de buurt van Antwerpen-Zuid, Antwerpen-Berchem of Wilrijk zitten.
De studentenhomes in Antwerpen zijn bedoeld voor mensen waarvan hun ouders een bepaalt inkomen hebben. Ze zijn heel goedkoop, en bevinden zich direct op de campus. Ook Nederlanders kunnen daar op kot, zoals de belgen dat noemen.
In Gent bestaan schijnbaar ook studentenhomes, maar ik heb ze nog niet gezien. In Gent volg je de eerste lessen voornamelijk in het centrum. De meeste mensen zitten dus het eerste jaar eerst in het centrum op kot om vervolgens naar Merelbeke te verkassen omdat het tweede, derde, vierde, vijfde en zesde jaar aan de faculteit diergeneeskunde gegeven wordt en deze ligt in Merelbeke (een klein dorpje net onder Gent)
Ikzelf vind alle diertjes wel leuk, maar ik heb vnl. de meeste interesse in katten, vandaar dat ik kleine huisdieren wil gaan doen. Maar ik sta ook open om te leren over allerlei andere diersoorten!
Groetjes Marly
|