Los bericht bekijken
Oud 28 november 2005, 20:13   #3 (permalink)
Jaguar
Staf Lid

Jaguar's schermafbeelding

Standaard

Hey Mark,

Ik heb toevallig vandaag nog een presentatie moeten geven. Gebruik maken van powerpoint is erg aan te raden inderdaad. Niet omdat je presentatie er beter van wordt, maar het ziet er allemaal in een makkelijke stap een heel stuk professioneler uit. Zorg ook voor een beetje overzichtelijke lay out.
Gebruik veel plaatjes waarmee je je uitleg kan ondersteunen. Rijen tekst werken niet bij mensen die naar je verhaal komen luisteren. Die tekst moet uit je mond komen. Waar ze naar kijken moet aantrekkelijk zijn en letters zijn dat niet.
Zorg dat je er zelf ook een beetje goed uit ziet, 3-delig pak is overdreven, maar als je er verzorgd uitziet en je straalt uit dat je het leuk vind de presentatie te geven, zal dat overkomen op je toehoorders en die zullen dat gevoel veel makkelijker delen dan wanneer je als een zoutzak staat te presenteren.
Als je de mogelijkheid hebt, gebruik een bord. Teken een klein stukje uit, een schemaatje, een vergelijking. Zulke dingen kun je ook in je powerpoint plakken, maar het zorgt voor aangename afwisseling en mensen zullen zien dat je echt begrijpt wat je laat zien.
Een originele zet kwam laatst van een groepsgenoot van me. Ze vertelde iedereen aan het begin van haar presentatie dat ze iedereen aan het eind zou overhoren om te toetsen of haar verhaal overgekomen was. Dit deed ze aan de hand van leuke vragen die niet te moeilijk waren maar waar je wel degelijk de presentatie voor gevolgd moest hebben. Dat is ook sterk in mijn ogen. Omdat niemand in de zaal tegenover de anderen voor paal wil staan door een antwoord niet te weten gaat iedereen extra opletten en heb je hun volledige aandacht. Als iemand het antwoord niet weet kan het tot de nodige hilariteit leiden en dat is niet verkeerd als je toch al aan het einde van je verhaal zit.
Maak af en toe eens een luchtige opmerking of een grapje. Veel mensen zullen economie een saai vak vinden maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Ik neem aan dat je zelf wel wat gevatte opmerkingen kan maken over de uitbreiding van de EU, aangezien dit onderwerp behoorlijk leeft onder de bevolking.
Ten laatste, kijk je publiek goed aan. Durf mensen recht aan te kijken en straal zelfverzekerdheid uit. Iemand die staat voor te lezen van een blaadje verliest al snel de aandacht van zijn publiek en zal een saaie presentatie neerzetten hoewel de stof misschien helemaal niet zo saai is. Probeer ook een beetje op je spreken te letten trouwens. Varieer zo nu en dan eens van toon zodat het geen dreuntoon wordt maar lekker los.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, veel succes!

Generated in 0,76421s using 8 queries