Het is niet nodig. Ik ken ook belgen die tijdens hun middelbare schooltijd ook enkel economie hadden. Je krijgt in het eerste jaar diergeneeskunde ook heel veel schiekunde en natuurkunde. Maar ik raad je wel aan om dan toch wel eens iets daarvan gezien te hebben, want ze benaderen het dan wel wetenschappelijker dan op de middelbare school.
Toen ik me aan ging melden hebben ze wel gekeken naar mijn vakken op de middelbare school (ik had natuur en gezondheid) Misschien dat de mensen daar wel de opdracht vanuit nederland hebben gekregen dat de nederlanders wel het goede profiel moet hebben. Ik durf dus niet met zekerheid te zeggen of je je in belgie kunt aanmelden. In antwerpen is het wel zo dat in de week voor de start van het academiejaar een herhaling wordt gegeven van natuur en scheikunde uit het middelbaar. Heb je wel biologie?
In belgie is er geen loting, maar ook daar zijn er veel aanmeldingen. Ze selecteren dus flink om toch uiteindelijk minder studenten te hebben wegens het gevaar voor arbeidsmarktverzadiging. Ik denk dat ze dan tijdens hun selectie ook wel kijken naar je vooropleiding op de middelbare school. Ik meen zelfs ooit te hebben gelezen in een boekje van de unief dat de hoogte van je cijfers op het middelbaar voor natuur en scheikunde een goede indicatie was of de studie haalbaar was. Ik probeer je niet bang te maken hoor.
Ik zou het een en anders eens gaan navragen bij de ib-groep en bij de universiteit. Want ik kan je wel een aantal dingen vertellen, maar echt zekerheid kan ik je niet geven.
Groetjes Marly
|