Los bericht bekijken
Oud 6 april 2006, 10:22   #6 (permalink)
*Marly*
Lid

*Marly*'s schermafbeelding

Standaard

Over de moeilijkheidsgraad van toelatingsexamens weet ik niet zoveel. Omdat bij diergeneeskunde in belgie (nog) geen toelatingsexamen bestaat.
Wat ik van een aantal Belgen begrepen heb is het vooral bedoeld als afschrikmiddel. Dus sommige mensen hebben geen zin om een toelatingsexamen te maken en zien er dan maar helemaal vanaf, waardoor het aantal aanmeldingen vanzelf al daalt.

In Belgie heb ik het eerste jaar gemerkt dat er heel veel mensen afhaken na of tijdens het eerste jaar. Omdat studies zoals Geneeskunde/ Diergeneeskunde nu eenmaal echt zwaar zijn. Veel mensen zien het niet zitten om 6 jaar lang een zware studietijd te hebben. Dat jaartje dat bestempeld wordt als 7e jaar VWO valt wel door te komen, zolang je maar voor ogen houdt dat het de jaren daarna veel interessanter wordt.

Over het 'eraf gooien van studenten na het eerste jaar' heb ik nog nooit gehoord. Maar veel dingen worden natuurlijk ook erger gemaakt dan dat ze zijn of worden door anderen vervormd waardoor er fabels ontstaan. Ik denk eerder dat het komt door de zwaarte van de studie zelf, maar ook door de zwaarte die er nog eens extra bovenop gelegd wordt door de proffen: sommige proffen stellen hoge eisen op een examen.

Wat betreft het examensysteem:
Sommige universiteiten hanteren nog een systeem waarbij er 1 keer per jaar examen wordt afgenomen. Maar daar wordt stilaan van afgestapt. In Antwerpen kennen ze al een hele tijd een systeem waarbij er 2 maal per jaar examen wordt afgenomen: 1 in januari en 1 in juni. Beiden duren 5 weken.
In Gent is dit jaar pas hun derde jaar waarin ze het nieuwe systeem hanteren. De meningen zijn er sterk over verdeeld. Sommige mensen zijn blij met het nieuwe systeem. Maar ik vond het wel opmerkelijk dat er ook veel mensen zijn die het oude systeem beter vonden. Je hebt namelijk over de rest van het jaar in het oude systeem geen tijdsdruk. Daar kan ik me wel wat bij voorstellen.
Ik heb altijd een semestersysteem gekend. Elk deel duurt 12 weken en in Gent was het nu nog zo dat je na je examenperiode weer meteen les had. Je had dus geen weekje om op adem te kunnen komen. Maar dat wordt volgend jaar in Gent veranderd. Ook werk je in de eerste weken van een semester op een lager pitje, maar een semester duurt maar 12 weken, dus rond week 7 begint de stress alweer toe te slaan.
Ik heb overigens ooit gelezen in de Belgische versie van de Metro dat, sinds het semestersysteem op meer plaatsen toegepast wordt, minder zelfmoorden onder studenten hebben plaats gevonden.

Ik weet niet hoe het in Leuven zit met het jaarsysteem, misschien kun je daarvoor de website eens raadplegen.

Groetjes Marly

Laatst gewijzigd door *Marly* : 6 april 2006 om 10:29.
*Marly* is offline   Met citaat antwoorden

Generated in 0,71190s using 8 queries