Los bericht bekijken
Oud 17 april 2006, 11:17   #29 (permalink)
*Marly*
Lid

*Marly*'s schermafbeelding

Standaard

De studie is in Belgie idd goedkoper: 500 euro's aan collegegeld (itt 1500 in Nederland) In Nederland moet je boeken kopen die erg duur zijn en vaak in het engels zijn en in Belgie heb je cursussen die door de proffen geschreven zijn, Nederlands zijn en veel goekoper zijn dan echte boeken. Maar de proffen geven ook altijd titels van goede boeken in hun lessen door, dus kun je toch nog altijd boeken aanschaffen als je dat wil. De prijzen van de cursussen verschillen per prof en per universiteit. In Antwerpen zijn de cursussen veel goekoper dan in Gent. In Antwerpen ben je voor de cursussen 120 euro's voor een heel jaar klaar, maar in Gent is dat het dubbele.

De lessen zijn in Belgie in het Nederlands. Je kunt de eerste 3 jaar in Antwerpen volgen en daarna het 4e, 5e en 6e jaar naar Gent gaan. Maar je kunt ook gewoon alle jaren uitzitten in Gent.
Ook in Luik kun je Diergeneeskunde studeren, maar dat schijnt niet een echte goede opleiding te zijn (franstalig). De opleiding in Luik is niet erkend waardoor je met dat diploma niet buiten belgie je beroep mag uitoefenen. Daarnaast heb je in Luik niet echt de mogelijkheid om tijdens je studie in de klinieken de praktische zaken te kunnen oefenen. (Zoals ik begrepen heb)

Wat de kwaliteit Utrecht vs. Gent is: ik denk dat dat min of meer hetzelfde zal zijn want tussen de universiteiten zijn veel contacten. Maar in Belgie is het wel zo dat je pas in het 2e semester van het 5e jaar een richting moet kiezen (gezelschapsdieren, paarden, grote huisdieren, varkens&pluimvee of onderzoek) In Utrecht is dat veel eerder. Ik denk dat daardoor de studie in Belgie wat zwaarder is.

Is het zo moelijk om diergeneeskunde in frankrijk te gaan doen? Ik heb begrepen dat er in frankrijk een tekort aan dierenartsen zijn. In Belgie is er juist een overschot waardoor er ook heel wat belgen naar frankrijk moeten vertrekken om daar hun beroep te kunnen uitoefenen.

Groetjes Marly
*Marly* is offline   Met citaat antwoorden

Generated in 0,70361s using 8 queries