Los bericht bekijken
Oud 8 juni 2006, 11:56   #10 (permalink)
KwisatzHaderach
Meelopertje

Standaard

Beste Wendy,

Ik zit zelf als nederlander in het eerste jaar tandheelkunde in Gent. Ik vond dat het toelatingsexamen te doen was, zeker vlak na het 'gewone' eindexamen, maar makkelijk is anders!

Studeren is belgië is 'relatief' goedkoop. Andere dingen zijn namelijk wel duurder dan in nederland, oa internet, mobiel bellen en je boodschappen. Daarnaast zijn de voorzieningen voor studenten erg slecht en de preklinieken waar ik in werk zijn echt uit de tijd. Ze werken ook nog met materialen die in Nederland niet meer gebruikt worden. Kortom UGent heeft geen geld voor goede voorzieningen en het toepassen van 'nieuwere' technieken in de tandheelkunde.

Het heen en weer reizen naar nederland is ook zwaar kl*te omdat er door het vele overstappen er altijd wel een keer vertraging is met de trein, ligt er natuurlijk aan waar je naartoe moet in nederland. Ik heb nu gelukkig een autootje waarmee ik af en toe naar huis ga en dat is prima te doen.

Als je je toelatingsexamen hebt gehaald mag je studeren. Nu is het bij ons zo dat er zich 53 tandheelkunde studenten hebben aangemeld in het eerste jaar. Die hebben allemaal het toelatingsexamen gehaald en mogen dus studeren. Het vervelende is alleen dat ze maar 25 diploma's mogen uitreiken aan het einde van de rit! Er moeten dus nog wat mensen afvallen.

De studie zelf is erg zwaar. Je doet in het eerste jaar geneeskunde maar daar bovenop heb je ook nog prekliniek voor tandheelkunde. De geneeskunde studenten zijn dan vrij. Het is ook ongelooflijk saai. Ik kom misschien negatief over, maar er is gewoon geen zak aan. En de profs doen ook geen enkele poging om mensen te motiveren. Daarnaast is de stof die je moet leren vrij eenzijdig, enorme stapels (bio)chemie en biologie, en zéér gedetailleerd!

Verder is Gent supergezellig. Je kunt er echt heerlijk op een terrasje zitten. Een er zijn leuke winkels (kleding is alleen goedkoper in nederland en de uitverkoop begint ook 2 maanden eerder). Belgen zijn ook harstikke gezellig, alleen mijn mede studenten zijn een stuk minder sociaal dan de gemiddelde nederlander.

Ik loot dit jaar weer mee een hoop echt dat ik in Nederland terecht kom. Ik hoop niet dat ik je van gedachten hebt verandert om naar Belgie te gaan, want het is zeker de moeite waard! En als je hard werkt komt je er wel!
KwisatzHaderach is offline   Met citaat antwoorden

Generated in 0,67362s using 8 queries