Ik zie dat er weer een aantal mensen zijn met een aantal vragen die ik misschien kan beantwoorden:
@ Semmie:
In Antwerpen zitten idd de meeste diergeneeskundige studenten in Wilrijk en Berchem. Berchem is wat meer aan te raden, omdat je het merendeel van de tijd theorielessen hebt en de auditoria aan de groenenborgerlaan liggen (is dichter bij Berchem dan bij Wilrijk) (is ook handiger ivm met de trein naar Nederland die rond XX:30 vertrekt meestal vanaf spoor vier in Station Antwerpen-Berchem.

In Wilrijk zou je in principe beter zitten ivm. practicalessen Anatomie die aan de campus de Drie Eiken plaats vinden (Wilrijk). Maar aangezien je meer theorielessen hebt dan practica Anatomie is dat wat minder logisch.
@ Faartje:
Je wordt in Belgie enkel toegelaten met een VWO-diploma: vakkenpakket maakt niets uit.
@ Nootje & Faartje:
De laatste 3 jaar van de studie loop je inderdaad in de kliniek, maar de hoeveelheid in het 4e en 5e jaar valt erg tegen: zowel in het vierde jaar als vijfde jaar heb je in totaal 8 weken kliniek en vaak mag je niks doen en enkel toekijken en duurt een kliniek maar van 8:00 tot 10:00. Let wel: je moet ook in de zomervakantie klinieken draaien: 4 weken van de 12 weken als je geen 2e zit hebt en 2 weken van de 12 weken vakantie als je wel 2e zit hebt. Er zijn 7 soorten kliniek:
-
Parasitologie: mest onderzoeken
-
Kleine huisdieren: toekijken bij onderzoek van verschillende afdelingen
-
Grote Huisdieren:
Inwendige: Temperatuur, ademhaling, pols nemen van vnl. paarden. Sommige paarden voederen en laten lopen buiten de stal.
Receptie: toekijken bij mankheidsonderzoeken
Hospitalisatie: Spuiten klaarmaken en zetten bij paarden
-
Medische Beeldvorming: uhm daar was ik niet zo over te spreken: werden we in een lokaaltje weggedrukt en als we eruit kwamen om eens een keer wat te kunnen zien werden we teruggestuurd. Maar daar schijnt ondertussen wat aan veranderd te zijn.
-
Pathologie: Autopsie op dieren die overleden zijn op de faculteit of die opgestuurd zijn door dierenartsen. Dit vond ik de leukste kliniek.
In het zesde jaar wordt het pas echt interessant want dan sta je echt ontzettend veel weken in de kliniek (het hele jaar door en bijna de hele dag). En dan moet je ook zelf anamneses afleggen en het moeilijkere werk doen. De laatstejaars moeten ook klinieken in de nacht en in het weekend draaien.
Stages in het Buitenland
Er bestaat een organisatie (IVSA: International Veterinary Students' Association) waarbij je je kunt aansluiten. Afgelopen keer had deze organisatie een reis naar Zuid-Afrika georganiseerd in het begin van het 2e semester. Daar konden studenten de dieren daar helpen en allerlei informatie vergaren over het wel en wee daar. Het levert verder niks op: enkel ervaring (dus geen studiepunten ofzo)
Groetjes Marly