Los bericht bekijken
Oud 21 augustus 2006, 20:26   #2 (permalink)
Ronnyboy
Staf Lid

Standaard

Tja, ik denk dat er vele factoren bijdragen aan dit probleem. Een tweetal hiervan zijn naar mijn mening:

- Te dure of zelfs geen huisvesting voor studenten. Wie het echte studentenleven in wil stappen zal toch echt op zichzelf moeten kunnen wonen om zijn eigen ritme te kunnen gaan volgen: laat thuis en laat uit bed. Zelf lekker rommel maken en het beest uit gaan hangen met vrienden. Waar kan dit nou nog zonder daar bakken vol geld aan uit te moeten geven? Zolang de prijzen voor de relatief kleine kamers zo onwijs hoog blijven en het aanbod van de kamers lager blijft dan de vraag zie ik het somber in voor de groei van het aantal échte studenten. Wie zit er op te wachten zichzelf dik in de schulden te steken terwijl hij of zij ook nog lekker "goedkoop" bij mama of papa kan verblijven?

- De lakse houding van de onderwijsinstellingen. Wat mij opgevallen is in de drie jaar die ik nu op het HBO zit is dat er met veel klachten, verbeterpunten en opmerkingen simpelweg niets gedaan wordt. Het oprichten van allerlei commissies lijkt misschien wel de oplossing, maar of het verstandig is om weer een verdieping in de ambtelijke molen te bouwen betwijfel ik. De papieren blijven van bureau naar bureau gaan en verantwoordelijkheden worden lekker makkelijk op elkaar afgeschoven.

Wat er naar mijn mening zou moeten gebeuren is het aanstellen van slechts 1 of 2 personen die zich bezig houden met dit soort dingen, en die daar dan ook de benodigde bevoegdheden voor krijgen. We moeten af van die vergader cultuur! Wat maakt het voor een student nou aantrekkelijk om zijn of haar mening te geven over de manier waarop hij of zij onderwijs krijgt? Ikzelf denk de snelheid waarmee die opmerkingen worden opgepikt en worden verwerkt, en niet het gevoel van ,,over twee jaar profiteren de 1ste jaars wel mooi van mijn ideeën...". De student is egoïstisch, wil zelf voordeel hebben bij van zijn tips en opmerkingen. En geef 'm eens ongelijk!

Wat kunnen we er dan aan veranderen?

Ikzelf denk dat het toegankelijker maken van informatie voor studenten op het gebied van klachten, opmerkingen en verbeterpunten een grote bijdrage kan leveren aan de betrokkenheid van de studenten. Open desnoods een simpel forum waar de problemen etc besproken kunnen worden. Het verlaagt in ieder geval de drempel en er kan een hoop extra feedback worden verzamelt. Je zou ook kunnen denken aan het weergeven van de status, dus bijvoorbeeld inbehandeling, open voor reacties, etc, etc.

Maar is het daadwerkelijk zo erg dat het studentenleven verandert?

Generated in 0,78722s using 8 queries