Hai Bernd,
Ik ben zelf Nederlandse maar ga eigenlijk alleen met de Belgen om, dus ik weet toch wel het een en het ander over de financiele situatie van belgische studenten.
Het inschrijvingsgeld is 520 euro, maar als je in aanmerking komt voor beursstudent is dat maar 80 euro. Ik geloof dat het iets te maken heeft met het inkomen van de ouders en of je geslaagd bent voor je vorig academiejaar (maar ik kan het mis hebben hoor)
Verder weet ik dat er niet veel mensen zijn met een bijbaan. De meeste belgische diergeneeskunde studenten zoeken in de 3 maanden zomervakantie een vakantiebaan. Dat kan wat problemen gaan leveren in je masterjaren omdat je dan ook in de zomervakantie klinieken moet gaan lopen.
Een kot heb je al tussen de 200 en 300. Goedkoper kan ook in een home. Of je daarvoor in aanmerking komt is afhankelijk van het inkomen van je ouders. En niet iedereen schijnt het ene pretje te vinden om op een home te zitten.
De cursussen zijn in Antwerpen een stuk goedkoper. (scheelt zeker de helft) Je moet in Antwerpen rekenen met 60 euro aan aanschaf van cursussen per semester.
Mocht me nog iets te binnen schieten, dan zal ik het je alsnog mededelen. En als je nog meer vragen hebt zijn ze gerust welkom.
Groetjes Marly