Los bericht bekijken
Oud 22 augustus 2007, 17:59   #294 (permalink)
Student Onbekend
Lid

Student Onbekend's schermafbeelding

Standaard

Hoi Nicole!

Een kot is een klassieke studentenkamer, meestal met alleen een lavabo (=wasstafel). Keuken en badkamer zijn gedeeld. Een kot kan in een studentenflat zitten of in een huis met alleen maar studentenkamers, maar ook bij een hospita. Dat is een particulier die een of meer kamers over heeft en daar studenten laat wonen. Je woont dan dus bij iemand in huis zeg maar.
Een studio is meer een appartementje: je hebt dan een eigen keuken en/of badkamer. Meestal is het een klein keukenblok dat in de kamer zelf staat en de badkamer apart. Maar je hebt ook luxere studio's met alles in aparte ruimtes.
Een appartement heeft echt een eigen badkamer, eigen keuken, woonkamer en slaapkamer meestal ook nog apart. Appartementen zijn meestal ook groter en dus duurder. De grootte van koten (= meervoud van kot) en studio's is erg verschillend.

In België worden kamers wel eens gemeubileerd verhuurd ja. Meestal gaat het enkel over een bed, bureau, stoel en kastje, maar soms ook wel meer of juist minder. Vaak is het ook niet verplicht deze meubels te nemen en kan je ze in de kelder kwijt als je ze niet wilt bijvoorbeeld. Wat de verhouding is tussen gemeubileerde/niet gemeubileerde kamers zou ik je niet durven zeggen... je kan meestal wel bij een zoekopdracht opgeven of je gemeubileerd wil of niet.

Mijn eerste kamer (ca. 20m2) kostte 240 euro in de maand, inclusief voorschot voor gas, water, licht. Dat vond ik wel een redelijke prijs. Mijn huidige studio (iets groter dan die kamer en dus met eigen badkamer en keuken) kost me 300 euro incl. Het is meer ook wat je zelf verwacht van je kamer en wat je ervoor over hebt. De ligging is vaak ook bepalend voor de prijs. Houd ook altijd rekening met voorschotten voor electriciteit en kosten voor internet en tv die er misschien nog bij komen!

Groetjes, Charlotte
Student Onbekend is offline   Met citaat antwoorden

Generated in 0,80638s using 8 queries