Is al die info van jou evidence based? En zo ja, waar heb je het vandaan?
Naar mijn idee is sporten heus gezond, de steeds dikker wordende samenleving is ook een gezondheidsrisico en kost de gemeenschap ook veel geld.
Dat jij in je autotje gaat rijden risceer je een ongeluk, kost ook veel geld. Alternatief is fietsen of lopen, maarja zoals je zelf zegt kost dat ook weer geld doordat al die mensen naar de dokter toe moeten met klachten.
Weet niet waar jij het vandaan haalt hoor maar voor iemand met astma kan sporten juist heel erg goed zijn en de benauwdheid doen verminderen.
En astma is geen gevolg van het sporten zoals jij het doet voorkomen maar het is een ziekte. Net zoals de rest van de heel ernstige voorbeelden die je noemt nou niet bepaald allemaal een gevolg is van het sporten haha.
Kijk je kan ook zomaar niet meer wakker worden op een ochtend zonder ooit gesport te hebben of tijdens het vissen een hartaanval krijgen.
hormonale stoornissen, immuniteitsstoornissen, bloedproblemen,
neurologische trauma's, gastrointestinale problemen, astma, psychische problemen... komop anders weet je waar je over praat ofzo
Leg mij dan maar uit hoe dit het gevolg kan zijn van het sporten....succes!
Zelf voor mensen met reuma kan het helpen om te sporten (op aangepast niveau) en zo de klachten doen verminderen waardoor er weer minder mensen medicijnen hoeven te slikken, het ziekteproces doen verminderen en vooral ook de psychische gesteldheid goed houden.
Zelf voel ik me ook veel beter en gezonder en actiever na een middagje sportschool. Onderschat het ook vooral niet dan als je je lekker voelt dat je dan ook minder ziek bent.
Er zullen vast negatieve punten te noemen zijn over het sporten, maar zouden die opwegen tegen de positieve punten?
Zet ze eerst maar even tegenover elkaar dan heb je een beter standpunt.
Zo is het toch met alles, alles heeft zijn voors en tegens.
Ik zou zeggen ga lekker sporten maar blijf inderdaad goed naar je lichaam luisteren. Dan zul je weinig last van blessures hebben lijkt me.