Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvermaat
Even over de reuma in het kort...
Pijn, stijfheid of vermoeidheid kunnen het voor mensen met reumatische aandoeningen moeilijker maken om te bewegen. Waarom is het dan toch aan te raden om voldoende lichamelijk actief te blijven? Door regelmatig te bewegen en oefeningen te doen kunt u uw gewrichten soepel houden, uw spieren sterker maken en uw conditie verbeteren. Op deze manier kunt u de beperkingen als gevolg van de reumatische aandoening zoveel mogelijk voorkomen of verminderen. Daarnaast is voldoende lichaamsbeweging, net als voor mensen die geen reumatische aandoening hebben, belangrijk om aandoeningen als bijvoorbeeld hart- en vaatziekten en suikerziekte te voorkomen.
Bron: Bewegen
Sport & Beweging
Vroeger werd mensen met reuma vaak rust voorgeschreven, maar uit onderzoek van de laatste jaren blijkt dat het juist belangrijk is om in beweging te blijven. Bewegen zorgt ervoor dat gewrichten soepel blijven en houdt spieren en botten sterk. Hierdoor worden de gewrichten minder stijf en kan iemand met reuma zich gemakkelijker bewegen. Zwemmen, wandelen, fietsen of zelf oefeningen doen vermindert de klachten.
Slijten gewrichten door beweging?
Nee, bewegen is juist nodig om de gewrichten soepel te houden. Stijve gewrichten en spieren zorgen er voor dat iemand meer klachten krijgt.
'Sterk in Beweging'
Het Reumafonds zet zich volop in om mensen met reuma in beweging te krijgen en om sport voor mensen met reuma toegankelijk te maken. Allemaal onder het motto 'Sterk in Beweging'.
Bron: https://www.reumafonds.nl/index.php?...0&Item id=524
lijkt me toch sterk dat ze bij het reumafonds onzin verkondigen
Op de rest van je punten kom ik later nog terug, heb er momenteel even geen tijd voor. Iig een leuke discussie!
|
Als je op pure revalidatie doelt misschien wel, ja. Mensen die breuken hebben opgelopen en dergelijke leren weer normaal bewegen/lopen in een zwembad of daarvoor ingerichte apparratuur, en uiteraard is het niet meer dan logisch dat je zoveel mogelijk in beweging moet blijven om opnieuw te leren functioneren als daarvoor, voor zover dat nog mogelijk is. Maar dat is geen sport, dat is revalidatie en is het werk van professionele kinesisten die weten wat ze doen.
Ik ben geen expert op dit gebied en ik oordeel niet altijd graag over dokters en anderen die hiervoor gestudeerd hebben, maar ik heb zo het idee dat men die sporttherapieen eerder aanbiedt omdat men vaak geen andere oplossing kan vinden. Een soort placebo eigenlijk, als je het zo wil noemen.
Het kan dan best zijn dat die mensen zich een tijdje beter voelen, maar zoals eerder vermeld komt dat zeer waarschijnlijk door de endorfines die hun eigen lichaam vrijmaakt en helpt het juist geen zier aan het fundamentele probleem. Of het wordt er na lange termijn juist erger op, maar dat verschilt per persoon en dat gebeurt ook niet van de ene op de andere dag.
Veel mensen kunnen niet aanvaarden dat hun lichaam gewoon ouder wordt en slijt, en gaan dan bij allerlei organisaties aankloppen die op hun beurt grof geld verdienen. Het is trouwens nog nooit of te nimmer bewezen dat sport daadwerkelijk heelt of een mens gezonder kan maken(integendeel).
Ik zie dan bv. "Door regelmatig te bewegen en oefeningen te doen kunt u uw gewrichten soepel houden, uw spieren sterker maken en uw conditie verbeteren."
Wel, ga eens in een bejaardentehuis kijken. Daar zit het vol ex-stratenmakers en betonvlechters die amper kunnen bewegen. Ga je die mensen soms vertellen dat ze niet genoeg oefeningen hebben gedaan of zo? Komop zeg
En inderdaad, een leuke discussie. Maar ik vrees dat het na verloop van tijd eerder op een ja-nee spelletje zal uitlopen
Maar doe voort.