StudentenForum.net - het forum voor studenten op het net!  
 
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Ga terug   Studenten Forum > School's Out! > In het nieuws
Antwoord
 
LinkBack Discussietools Weergave
Oud 1 augustus 2004, 18:50   #1 (permalink)
Staf Lid
 
Geregistreerd: 3 mei 2004
Locatie: Uithoorn
Berichten: 1.412
Standaard

Alcohol scherpt brein

Een halve fles wijn per dag kan zorgen dat iemands hersenen beter werken, in het bijzonder als die iemand een vrouw is. Dat blijkt uit onderzoek van wetenschappers van het University College in Londen, meldde de Britse krant The Sunday Telegraph zondag.

Zelfs wie maar een glas wijn per week drinkt, heeft scherpere denkprocessen dan een geheelonthouder, stellen de onderzoekers.

Betere doorbloeding
Dit gunstige effect van alcohol, dat te maken heeft met betere doorbloeding van de hersenen, is waar te nemen als iemand tot dertig eenheden alcohol - ongeveer vier tot vijf flessen wijn - in de week gebruikt. De wetenschappers konden niet onderzoeken wat het effect van meer alcohol was, maar zij vermoeden dat dronkenschap de eventuele positieve effecten teniet doet.

De bevindingen van de onderzoekers - die onder leiding stonden van Sir Michael Marmot - zijn een verrassing voor de Britse gezondheidsautoriteiten, die vorige week nog waarschuwden voor de gevaren van alcoholgebruik.

Limiet
Uit recente gegevens blijkt dat een op de zes vrouwen in Groot-Brittannië meer drinkt dan de door de regering geadviseerde limiet van veertien eenheden per week. Voor mannen geldt een veilig geachte limiet van 21 eenheden per week.

De onderzoekers namen bij meer dan 6000 Britse ambtenaren tests af die varieerden van rekenkundige problemen en taalvragen tot tests van het kortetermijngeheugen. De resultaten werden afgezet tegen de drinkgewoonten van de onderzochte personen. Daarbij ging het niet alleen om wijn, maar ook om andere alcoholische dranken. Uit de vergelijkingen bleek dat zelfs wie maar een glas wijn per week nam, beter scoorde dan geheelonthouders.

Het effect was het duidelijkst bij vrouwen en het verbaasde de onderzoekers dat dat niet verminderde als de alcoholconsumptie groter werd. Degenen die het equivalent van een halve fles wijn of twee grote glazen bier per dag gebruikten, scoorden het best.

Verband
De onderzoekers leidden daaruit af dat er een specifiek verband is tussen alcoholgebruik en cognitieve vaardigheiden. "Frequent drinken is misschien wel bevorderlijker dan alleen bij speciale gelegenheden drinken."

Dat het effect van drank op cognitieve vaardigheden bij vrouwen groter is dan bij mannen, komt volgens de onderzoekers omdat vrouwen alcohol op een andere manier metaboliseren dan mannen. Zij waarschuwen wel dat de gunstige effecten van alcohol op de hersenen niet wegnemen dat drankgebruik kan leiden tot ziekten als kanker en levercirrhose en dat hun bevindingen niet moeten worden gebruikt als een excuus om meer te gaan drinken.

Gezond
De medisch directeur van de Medical Council on Alcohol zei in een reactie tegen The Sunday Telegraph dat het resultaat van de groep van Marmot bijdraagt aan eerder gevonden bewijzen dat matig drinken gezond kan zijn omdat het risico op hartziekten en beroertes erdoor verminderd kan worden.

Hij vindt ook dat het publiek kennis moet kunnen nemen van dit laatste onderzoek "zodat de mensen zelf op feiten gebaseerde beslissingen kunnen nemen over alcoholconsumptie".

Bron: nu.nl
__________________
Contact | De Regels | Hulp nodig?
Ronnyboy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2004, 18:51   #2 (permalink)
Staf Lid
 
Geregistreerd: 3 mei 2004
Locatie: Uithoorn
Berichten: 1.412
Standaard

Proost!!
__________________
Contact | De Regels | Hulp nodig?
Ronnyboy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2004, 20:28   #3 (permalink)
Lifestyle & Fashion Expert
 
Li-LaLolliepop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 mei 2004
Berichten: 950
Standaard

ehm okay...
__________________
Absence of evidence is not evidence of absence
Li-LaLolliepop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2004, 15:54   #4 (permalink)
Coördinator
 
Joep's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 november 2003
Berichten: 711
Standaard

hmmm.... ik neem er nog een!!! B)
__________________
Contact | De Regels | Hulp nodig?
Joep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2004, 11:31   #5 (permalink)
Foet
 
Geregistreerd: 1 juli 2004
Berichten: 29
Standaard

Wow klinkt goed zeg meer drinken en TOCH beter presteren in de studie, net wat we moeten hebben.
pdevries is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2004, 19:35   #6 (permalink)
Ouwehoer
 
Geregistreerd: 5 mei 2004
Locatie: Maastricht
Berichten: 511
Standaard

Heb het altijd al geweten!

Proost iedereen!
lorence is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2004, 11:53   #7 (permalink)
Staf Lid
 
Geregistreerd: 3 mei 2004
Locatie: Uithoorn
Berichten: 1.412
Standaard

Proost, maar met mate
__________________
Contact | De Regels | Hulp nodig?
Ronnyboy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2004, 20:06   #8 (permalink)
Ouwehoer
 
Geregistreerd: 5 mei 2004
Locatie: Maastricht
Berichten: 511
Standaard

Hoe was het ook al weer? Geniet maar drink met mate, geen liters maar hele vaten?
lorence is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2004, 10:01   #9 (permalink)
Staf Lid
 
Geregistreerd: 3 mei 2004
Locatie: Uithoorn
Berichten: 1.412
Standaard

Hoewel alcohol bij sommige mensen wel langszaam aan het brein aan begint te tasten

Drink met mate(n), want alleen is ook niks
__________________
Contact | De Regels | Hulp nodig?
Ronnyboy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2004, 14:22   #10 (permalink)
Ouwehoer
 
Geregistreerd: 20 mei 2004
Locatie: Utrecht
Berichten: 558
Standaard

Ekkesjekkedre, zoals ze het in Roemenie zeggen



(ps, tis niet goed geschreven, zo spreek je het alleen uit)
mirthemuts is offline   Met citaat antwoorden
1.178 kamers vrij
Kamer zoeken in:     

Antwoord



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Aan

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Alcohol voorlichting op basisscholen Bertje In het nieuws 15 29 mei 2004 10:53


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:45.



Forumsoftware: vBulletin, versie 3.6.4
Copyright ©2000 - 2008, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.1.0
Copyright © 2002 - 2006, StudentenForum.net
Kamer - Kamerlinks.nl - Studentopkamers.nl - ADSL - KPN Mobiel Internet
Kamertje.nl - Studentenkamer - Studentenkamer Utrecht - mooie ruime zolderkamer 14m
ZoekalleKamers.nl - 519 kamers in Maastricht - prins hendrikstraat ca 40m2 eindhoven centr
ShopADSL.nl - CompuServe - UPC Internet Easy - Hoog opgeleide Hardware Engineer gezocht
OpKamers.nl - Kamers - Kamer Wageningen - ShopInternet.nl - Internet - XS4ALL Internet
ICTerGezocht.nl - HTML Specialist - ShopDigitaleTV.nl - Digitale TV - Digitale TV Bestellen - Tele2 Vision
Generated in 0,95983s using 10 queries